وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

آئین نامه اجرائی حمایت از شهود و مطلعان

  

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن آیین نامه مذکور به شرح زیر است:



آئین نامه اجرائی حمایت از شهود و مطلعان
 
در اجرای تبصره 1 ماده 214 قانون آیین دادرسی کیفری،‌ مصوب 1392 و اصلاحیه آن و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، "آئین نامه اجرائی حمایت از شهود و مطلعان" به شرح مواد آتی است.
 
 

 

فصل اول: کلیات
ماده 1ـ اصطلاحات مذکور در این آیین نامه به معانی زیر می­ باشد:
ادامه مطلب ...

نظریه مشورتی درباره دعوای میان کارگر و کارفرما

سئوال: در یکی از دعاوی کارگری و کارفرمایی، کارفرما محکوم می­‌شود که حق بیمه کارگر را بپردازد. پس از قطعی شدن، حکم برای اجرا به دادگستری فرستاده می‌­شود و اجرائیه صادر می‌شود؛ در مهلت ده روز محکومٌ علیه تمایل خود را به اجرای حکم اعلام می­‌کند و گواهی می­‌گیرد؛ سپس جهت پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می­‌کند. سازمان تأمین اجتماعی با این درخواست موافقت نمی­‌کند و مدعی است باید صحت و سقم موضوع بررسی شود و در نهایت حق بیمه وصول و سوابق بیمه کارگر ثبت شود؛ با توجه به وضعیت یاد شده و با فرض اینکه تأمین اجتماعی طبق مقررات صلاحیت محاسبه و تعیین حق بیمه دارد:

ادامه مطلب ...

مهریه و سند عادی سفید امضا که به امضای زوجه رسیده است

وجود مهریه فی مابین زوجین در عقد دائم ضروری است. اما عدم ذکر آن یا   فقدان مهریه در ازدواج دائم و تعهدات زوج، باعث بطلان عقد نکاح نمی شود بلکه در صورتی  که بین زوجین نزدیکی صورت گرفته باشد زوجه مستحق مهر المثل خواهد بود. اما در فرضی که در ابتدای ازدواج فی مابین زوجین در خصوص میزان مهریه توافق حاصل می شود این توافق در سند ازدواج توسط سردفتر -که مامور رسمی است-ثبت شده و به عنوان سند رسمی شناخته می شود و نسبت به آن نمی توان ادعای انکار و تردید کرد، و تا زمانی که از سوی زوج پرداخت نشود یا توسط زوجه بخشیده نشود ذمه زوج مشغول بوده و بری نمی گردد. سوالی که در این خصوص به ذهن می رسد آنکه چنانچه  زوجه ذیل سند (برگه)عادی را امضا نموده و برگه سفید امضا را به شوهرش دهد و سپس زوج مبادرت به تحریر متنی مبنی بر اینکه زوجه مهریه خویش را به زوج بخشید آیا این نوشته بعنوان سندی  معتبر و قابل ارائه به دادگاه خواهد بود

ادامه مطلب ...

محکومیت شرکای جرم در رد مال به صورت تضامن یا تناصف؟

ماده 214-قانون مجازات اسلامی 1392 مقرر میدارد«  مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود   باشد عین آن را و اگر موجود نباشد مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهده خسارات وارده نیز برآید. هرگاه از حیث جزائی وجهی برعهده مجرم تعلق گیرد، استرداد اموال یا تأدیه خسارت مدعیان خصوصی بر آن مقدم است.» ازاین رو، چنانچه مرتکبین جرم بیش از یک نفر باشند یعنی چند نفر با مشارکت یکدیگر جرمی مانند سرقت یا کلاهبرداری و.. را انجام داده باشند تکلیف رد مال چکونه است؟

ادامه مطلب ...

نظریات مشورتی اداره حقوقی

  

سؤال

آیا صدور چک به نحو مندرج در قسمت اخیر ماده ۳ قانون صدور چک به صورت عدم تطبیق امضاء یا قلم خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک وامثال آن و یا صدور چک از حساب مسدود موضوع ماده ۱۰ قانون مرقوم با وصف وعده‌دار بودن چک اصداری، واجد وصف جزایی مندرج در ماده ۷ این قانون که موخرالتصویب است می‌باشد؟

ادامه مطلب ...