وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

مهریه و سند عادی سفید امضا که به امضای زوجه رسیده است

وجود مهریه فی مابین زوجین در عقد دائم ضروری است. اما عدم ذکر آن یا   فقدان مهریه در ازدواج دائم و تعهدات زوج، باعث بطلان عقد نکاح نمی شود بلکه در صورتی  که بین زوجین نزدیکی صورت گرفته باشد زوجه مستحق مهر المثل خواهد بود. اما در فرضی که در ابتدای ازدواج فی مابین زوجین در خصوص میزان مهریه توافق حاصل می شود این توافق در سند ازدواج توسط سردفتر -که مامور رسمی است-ثبت شده و به عنوان سند رسمی شناخته می شود و نسبت به آن نمی توان ادعای انکار و تردید کرد، و تا زمانی که از سوی زوج پرداخت نشود یا توسط زوجه بخشیده نشود ذمه زوج مشغول بوده و بری نمی گردد. سوالی که در این خصوص به ذهن می رسد آنکه چنانچه  زوجه ذیل سند (برگه)عادی را امضا نموده و برگه سفید امضا را به شوهرش دهد و سپس زوج مبادرت به تحریر متنی مبنی بر اینکه زوجه مهریه خویش را به زوج بخشید آیا این نوشته بعنوان سندی  معتبر و قابل ارائه به دادگاه خواهد بود

 یا خیر؟ به عبارت دیگر اگر زوجه مطالبه مهریه کند در اینصورت زوج می تواند به این برگه ای توسط زوجه امضا شده استناد کرده و  در دادگاه مدعی شود که چون زوجه مهریه خویش را بخشیده دیگر حقی در این مورد ندارد؟

 در پاسخ می توان گفت،  امضای رسید عادی به صورت سفید امضا نشان دهنده آن است که زوجه به زوج در تحریر متن رسید(پر کردن متن برگه) نمایندگی داده است و  لذا نمی تواند از آثار این نمایندگی خود را مصون بدارد. اما چنانچه زوجه مدعی شود که سند سفید امضا را برای امور دیگری به زوج داده بود و نه برای بخشیدن مهریه، در این صورت او (زوجه ) مدعی بوده و باید بتواند این ادعا را ثابت کند و در صورتی که نتواند ادعای خویش را مدلل و برای دادگاه اثبات نماید حکم بر بطلان دعوای وی صادر خواهد شد.

برای تماس با وکیل به صفحه نخست وبسایت مراجعه و یا با شماره های زیر تماس حاصل کنید

همراه 09124284550

دفتر (عصر روزهای زوج) : 88893739

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد