وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

دعاوی خانواده زوجین مقیم خارج از کشور

  اگر زن و شوهری هر دو در خارج از کشور سکونت داشته باشند و در خصوص روابط فی مابین خانوادگی به اختلاف برسند به کدام دادگاه می توانند مراجعه کنند؟ آیا مراجعه آنها به دادگاه محل سکونت درخارج از کشور موجب سلب صلاحیت دادگاه های ایران می گردد؟

ماده 6 قانون مدنی ایران مقرر می دارد «قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ، ارث در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم در خارجه باشند مجری خواهدبود .» ازاین رو؛ زن و شوهر حتی اگر مقیم در خارج باشند می توانند دعاوی مربوط به خانواده را در دادگاههای ایران مطرح کنند. اما کدام دادگاه ایران و نیز دادگاه کدام شهر ایران صالح به رسیدگی می باشد،؟ دادگاه خانواده در ایران، صالح به رسیدگی بوده که از نظرصلاحیت محلی نیز ماده 14 قانون حمایت خانواده اشاره دارد «

هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است. اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زوجه برای رسیدگی صالح است. هرگاه هیچ ‌ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.»

ادامه مطلب ...