وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

نشست علمی «امکان سنجی وجود دادستان در دیوان عدالت اداری

پژوهشکدۀ حقوق عمومی و بین الملل

گروه حقوق اداری

زمان برگزاری: شنبه 11 / 7 / 1394

پژوهشگاه قوه قضاییه

نشست علمی «امکان سنجی وجود دادستان در دیوان عدالت اداری» با هدف بررسی یکی از موضوعات چالشی درخصوص دیوان عدالت اداری در قالبِ سه محور «ایجاد نهاد دادستانی در دیوان عدالت اداری با توجه به قوانین موجود»، «دلایل موجهۀ ایجاد نهاد دادستانی در دیوان عدالت اداری (بحث تطبیقی)» و «الزامات و تبعات ایجاد نهاد دادستانی در دیوان عدالت اداری» با حضور جمعی از اعضای پژوهشگاه قوۀ قضاییه، قضات دادگستری، اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.  

 

ادامه مطلب ...

استناد به قاعده لاضرر برای نفی اعسار محکوم علیه

نقد رای شماره ٩٢٠٩٩٧٠٢٢٨٨٠٠٨٥٧ شعبه 28دادگاه حقوقی-عمومی تهران مورخ 1392/09/13


محمد عبدالصالح شاهنوش فروشانی

متن رأی:


در خصوص دادخواست آقای ع.م. به طرفیت خانم ت.ط. مبنی بر خواسته اعسارکلی ازمحکوم به دادگاه شعبه 28 مجتمع شهید بهشتی، دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده و با ملاحظه دادخواست خواهان واستماع اظهارات طرفین و شهادت شهود خواهان در جلسه تعیین شده مورخ 92/9/12 این دادگاه به نتیجه ذیل رسیده اولا: اظهارات شهود بصورت کلی بوده  ثانیا: حسب قاعده فقهی لا ضرر و لا ضرار در [حقوق] اسلامی اعسار کلی خواهان که برای دادنامه شماره 910898 شعبه اول دادگاه محترم تجدید نظر استان تهران بدهکاری وی در حق خوانده محرز شده برای خوانده موجب عسر و حرج و تنگنا بوده لذا این دادگاه در راستای ادعای خواهان به اقناع 

وجدانی نرسیده و مستندا به ماده 1257 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان صادر و اعلام می­گردد.

ادامه مطلب ...

آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری

جناب آقای سینجلی جاسبی

رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

تصویر آیین‌نامه شماره ۱۰۰/۴۶۹۸۸/۹۰۰۰ مورخ ۱/۷/۱۳۹۴ ریاست محترم قوه قضائیه با موضوع «آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری» جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال می‌گردد.

مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث 

ادامه مطلب ...

طرق اعاده دادرسی با تجویز رییس دستگاه قضا (ماده 477)

  

معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور طرق اعاده دادرسی را با تجویز رییس قوه قضاییه تشریح کرد.

غلامرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طبق ماده (18) اصلاحی قانون سابق آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب، افرادی که مدعی بودند آرای قطعی شأن خلاف بین شرع است باید اعتراض خود را به رییس کل دادگستری استان می نوشتند و رییس دادگستری استان موضوع را بررسی و اگر رای صادره را خلاف بین شرع می دانست، آن را برای رییس قوه قضاییه می فرستاد.

ادامه مطلب ...

نظریه‌های مشورتی اداره کل حقوقی قوة قضائیه

سؤال

در پرونده­ای نسبت به شکایت شاکی درباره کلاهبرداری توسط شعبه تحقیق (بازپرسی) قرارمنع تعقیب صادر می‌گردد و پس از اعتراض شاکی دادگاه بعد از تشکیل جلسه رسیدگی و بررسی دلایل و مدارک قرار منع تعقیب را تأیید می‌نماید در ادامه با تجویز بند (ن) ماده ۳ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب با درخواست دادستان و اجازه دادگاه مجدداً متهمین تعقیب و پرونده با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست تقدیم دادگاه می‌شود. با توجه به این که دادگاه در مرحله رسیدگی به اعتراض به منع تعقیب درمورد پروند اظهارنظر ماهوی نموده است، آیا دادگاه درباره رسیدگی به این کیفرخواست (با توجه منع تعقیب) صلاحیت رسیدگی دارد؟ آیا از جهات رد دادرس محسوب میشود؟

ادامه مطلب ...