وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

نگاهی به روش های جایگزین حل اختلافاتِ اداری در انگلستان

نگاهی به روش های جایگزین حل اختلافاتِ اداری در انگلستان

تهیه و تنظیم: سید شهاب الدین موسوی زادۀ مَرکیه مهدی مهدوی زاهد

پژوهش­گران گروه حقوق اداریِ پژوهشکدۀ حقوق عمومی و بین الملل

 

به روش­های جایگزین حل اختلاف[1] در حقوق اداری انگلستان می­توان با دو نگاه «تشکیلاتی» و «روشی» نگریست. در نگاه تشکیلاتی، «بازنگری اداری»[2]، «دادگاه­

های اختصاصی اداری»[3] و «آمبودزمان»[4]  مطرح می شوند. یعنی این مراجع و نهادها به عنوان «مراجع غیر قضایی» در برابر دادگاه ها به عنوان «مراجع قضایی» قرار می گیرند.

بازنگری اداری اگر در یک دادگاه اختصاصی اداری انجام گیرد، با استفاده از روش­های جایگزین صورت خواهد گرفت. از سال 1945 شاهد افزایش استفاده از روش­های جایگزین حل اختلاف در دادگاه­های اختصاصی اداری هستیم. گرچه به طور کلی از 1998 به­این­سو و تحت­ تأثیر مصوبات اتحادیۀ اروپا، حقوق اداری انگلستان بیش­تر به ­سمت استفاده از روش­های جایگزین حل اختلاف رفته است،[5] اما ظاهراً جامعۀ حقوقی انگلستان به دلیل تأکید زیاد بر اهمیت منصب قضاوت و لزوم اطمینان از صلاحیت دادرس و رعایت جوانب یک رسیدگی منصفانه، با طوع و رغبت تحولاتی در این سطح را نپذیرفته است.

بر اساس گزارش «کمیتۀ فرانک» فقط در سال 1957 در حدود دو هزار دادگاه اختصاصی اداری در 49 گونۀ مختلف به بیش از 190 هزار پرونده در طول یک سال رسیدگی کرده­اند. از جمله، «دادگاه ­های اداری بازنگری بهداشت روانی» که وظیفۀ آن بازنگری در مورد ادامۀ نگهداری اجباری افراد روانی در تیمارستان­ها است؛ «دادگاه ­های اداری خدمات بهداشت ملی» که وظیفۀ اصلی آن رسیدگی به شکایت­های مربوط به خدمات بهداشتی است؛ «کمیسیون­های مالیات بر درآمد» که به اختلافات مربوط به ممیزی مالیاتی رسیدگی می کنند و «دادگاه اداری کار». این دادگاه­ ها به موجب قانون ایجاد می­شوند و گرچه اعضای آن برخوردار از استقلال قضایی هستند اما با استفاده از روش­های جایگزین به حل اختلافات می­ پردازند. شایان ذکر است که در سال 2007 «شورای دیوان­ها و عدالت اداری»[6] ایجاد شد که صلاحیت نظارت بر 107 دیوان اداری موجود در انگلستان را دارد.

«آمبودزمان» هم که از سال 1967 با عنوان «کمیسر پارلمانی برای اداره» در حقوق انگلستان به وجود آمده، به شکایت­ هایی در مورد «سوء­ مدیریت» رسیدگی و از طریق فرایند تحقیق و سازش اقدام می­کند. آمبودزمان ها در انگلستان متفاوت­ اند. از آمبودزمان امور محلی و آمبودزمان امور بهداشتی تا کمیسر پارلمانی که مخصوص وزارت خانه­ ها و سازمان­های عمومی است.

 در نگاه روشی اما به دنبال آن هستیم که در مراجع فوق از چه روش­هایی برای حل­و­فصل غیر قضایی استفاده می­شود.

به طور مثال رسیدگی نهاد آمبودزمان به شکایات شهروندان از تخلفات دستگاه­های دولتی معمولاً به شیوۀ غیر رسمی نظیر سازش میان طرفین یا حسب ضرورت، افشای علنی تخلفات است. درنتیجه این نهاد تابع آئین دادرسی خاصی نیست و در شکل رسیدگی کاملاً آزاد است. ویژگی این نوع رسیدگی، عدم تشریفات و افزایش سرعت­ عمل در به نتیجه رسیدن شکایات است. زیرا دیوان­سالاریِ حاکم بر محاکم قضایی و طولانی بودن رسیدگی موجب شده که در پاره­ای از اوقات، اشخاص شکایت خود را به ­شیوۀ  آمبودزمانی مطرح کنند.

به طور کلی صلاحیت این نهاد رسیدگی به شکایات مردم، ارایۀ توصیه و رهنمودهای لازم در صورت کشف تخلف، ارایۀ گزارش عملکرد نهاد نظارتی در موارد خاص به دولت و شاکی و به طور سالانه به محاکم دادگستری است. ازاین­ رو، آمبودزمان­ها نمی­توانند تصمیم یا عمل مورد اعتراض را ابطال یا از آن لغو اثر کنند و تنها می­توانند توصیه­ نامه صادر و یا گزارش تخلف یا نارسایی را منتشر نمایند. این مهم­ترین تفاوت آمبودزمان با دادگاه­های قضایی است.

یکی دیگر از روش های غیر قضایی حل اختلاف استفاده از «میانجیگری»[7] است. میانجیگری به مثابۀ روشی غیرترافعی است که در آن شخص ثالث مستقل و بی­طرف در نیل به توافق به اصحاب دعوا مساعدت می­کند. میانجی صرفاً مذاکره میان طرفین را تسهیل می‌کند و نظر وی برای طرفین الزام آور نیست و هم چون پیشنهادی است که طرفین برای الزام آورساختن آن، باید توافق کنند. میانجی با نزدیک ساختن طرفین به یکدیگر و روشن ساختن منافع واقعی آن ها به جای موقعیت­های صرف حقوقی و ارائۀ راه­حل­های مختلف، تلاش می­کند اختلاف را با رضایت طرفین فیصله دهد. البته لازم به ذکر است که برخی نویسندگان مرز قاطعی میان سازش و میانجیگری قائل نیستند و آن ها را به عنوان جایگزین یکدیگر استفاده می کنند. اما به طور اجمالی، سازش یکی از روش های ساده، غیررسمی و انعطاف­پذیر حل­وفصل اختلافات است که مذاکرات دوستانه، سریع و کم هزینه را میان طرفین با کمک و مساعدت شخص ثالث میسر می­سازد. به طور مثال در اختلافات حقوق کار در انگلستان این روش چه پیش از طرح دعوا و چه پس از آن می تواند به کار گرفته شود. این روش در دعاوی استخدامی نیز می­تواند به کار گرفته شود. دلیل استفاده از واژۀ "می تواند" آن است که در بررسی های انجام شده مشخص شد هیچ قانون یا مقررۀ خاصی مبنی بر الزام استفاده از این روش در دعاوی اداری وجود ندارد. گرچه گروه­های ذی­نفع در انگلستان (در حوزۀ حقوق کار) در حال فشار آوردن بر مقامات جهت الزامی کردن استفاده از میانجیگری­های اداری هستند.


[1]  ADR

[2] Administrative appeals

[3]  Administrative tribunals

[4]  Ombudsman

[5] شایان ذکر است اتحادیه اروپا قصد دارد در اکتبر 2015 همایشی با موضوع روش های جایگزین حل اختلافات اداری برگزار کند.

[6] Administrative Justice and Tribunals Council

منبع: سایت پژوهشگاه قوه قضاییه         

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد