این شرایط به شرح ذیل عبارتند از:
١- وصلت منظور بهم خورده و بنا نباشد که ازدواج صورت گیرد.
در این صورت هدایایى که هر یک از طرفین به طرف دیگر یا ابوین او داده است قابل مطالبه و استرداد خواهد بود.
٢- این هدایا به منظور و در راستاى وصلت طرفین و نه به انگیزه دیگرى تقدیم شده باشد.
٣- چنانچه عین هدایا موجود است، عین قابل مطالبه و استرداد است اما چنانچه عین موجود نیست، صرفا قیمت هدایایى قابل مطالبه است که عادتاً نگاه داشته مىشود.
به عنوان مثال، هدایای مصرفشدنى که با مصرف عین آن از بین مىرود، مانند لباس و عطر از شمول این بند خارج است.
٤- قیمت هدایاى نگاه داشتنى که تلف شدهاند، در صورتى قابل مطالبه است که با تقصیر هدیهگیرنده تلف شده باشد.
٥- به هم خوردن وصلت به دلیل فوت یکى از طرفین نباشد.
در صورتی که انحلال نامزدی ناشی از فوت یکی از نامزدها باشد، اگر هدایا موجود باشد، حکم آن تفاوتی نداشته و باز هم میتوان هدایا را مسترد کرد.
این در حالی است که چنانچه مال موجود نباشد (چه به صورت عمدی یا غیر عمد) درخواست استرداد قیمت هدایا توجیه قانونی نداشته و عمل نخواهد شد.
وضعیت استرداد هدایای پس از ازدواج
در خصوص هدایاى پس از عقد نکاح، مقرراتى تحت عنوان هدایاى پس از عقد نکاح در قانون مدنى و سایر قوانین به چشم نمىخورد.
اما به نظر مىرسد که تقدیم هدایا از مصادیق هبه باشد.
قانونگذار در ماده ۷۹۵ قانون مدنى چنین بیان داشته است: «هبه عقدى است که به موجب آن یک نفر مالى را مجانا به کس دیگرى تملیک مىکند. تملیککننده واهب، طرف دیگر را متهب و مالى را که مورد هبه است، عین موهوبه مىگویند.»
همچنین بر اساس ماده ۸۰۳ این قانون، «بعد از قبض نیز واهب مىتواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند؛ مگر در موارد ذیل:
١- در صورتى که متهب، پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.
٢- در صورتى که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
٣- در صورتى که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود، خواه قهرا؛ مثل اینکه متهب به واسطه فلس (افلاس)، محجور شود؛ خواه اختیارا مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
٤- در صورتى که در عین موهوبه تغییرى حاصل شود.»
مثل اینکه خانه کلنگی موضوع بخشش، تخریب و تبدیل به آپارتمانی دیگر شده باشد.