وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

هزینه اجرای حکم دادگاه (نیم عشر اجرایی چیست)

حکم قطعی صادره از دادگاهها توسط واحد اجرای احکام به مرحله اجرا در می آید که اولین اقدام صدور اجراییه است و اگر اجراییه صادر و محکوم علیه بدهی خود پرداخت ننماید پنج درصد محکوم به را باید به حساب دولت علاوه بر مبلغ بدهی تودیع نماید. که اصطلاحاً نیم عشر گفته میشود.

سؤال:

آیا اگر طرفین دعوی قبل از انقضای ده روز از تاریخ اجرائیه با هم سازش کرده و مراتب را به دادگاه اعلام کنند، حق‌الاجراء قابل وصول است یا خیر؟ و چنانچه بعد از انقضای ده روز توافق نمایند، وصول ‌آن چگونه خواهد بود؟

نظریه مشورتى شماره ۳۴۵۰/۷ - ۱۳۶۸/۷/۱۳

مستفاد از منطوق و مفهوم قسمت اول ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی این است که حق‌الاجراء پس از ابلاغ اجرائیه و انقضای ده روز از تاریخ ابلاغ بر عهده محکوم‌علیه تعلق می‌گیرد و قبل از ده روز تعلق نخواهد گرفت. بنابراین در موردی که طرفین بعد از ابلاغ اجرائیه و انقضای ده روز مذکور سازش کنند یا بین خود ترتیبی برای اجرای حکم بدهند، بر طبق قسمت دوم ماده مذکور، نصف حق اجراء باید از محکوم‌علیه دریافت گردد و در صورتی که قبل از ابلاغ اجرایی یا بعد از ابلاغ ولی قبل از انقضای ده روز مذکور طرفین سازش نمایند یا ترتیبی برای اجرای حکم بدهند، حق اجراء تعلق نخواهد گرفت.

-

برای تماس با وکیل به صفحه نخست وبسایت مراجعه و یا با شماره های زیر تماس حاصل کنید

همراه 09124284550

دفتر (عصر روزهای زوج) : 88893739

نظرات 5 + ارسال نظر
رحمان یکشنبه 26 اسفند 1397 ساعت 20:30

سلام...وکیل بانک اول پرونده را بخاطر مبلغ بالاتر از بیست میلیون در دادگاه دادخواست داده و مشتری را محکوم کرده و محکوم بخاطر محکومیت مبالغی را پرداخت کرده و بدهی ایشان زیر بیست میلیون امده و مجددا اقساط خود را پرداخت نکرده و و وکیل مجددا روی ی ضامن دیگه همان پرونده اقدام مرده ولی اینبار در شورا خل اختلاف ،حال ایا مشتری باید دوبار نیم عشر پرداخت نماید؟؟؟

با سلام. ملاک برای پرداخت نیم عشر اجرایی محکومیت قطعی رای و صدور اجرائیه و سپری شدن مهلت 10 روزه است.

یورتچلو سه‌شنبه 22 آبان 1397 ساعت 04:27

سلام می خواستم یک سوال خدمت بپرسم حساب بانکی من را بستن گفتن شورای حل اختلاف بسته من نامه را از بانک گرفتم توی نامه نوشته نیوش دولتی یعنی چی.ممنون میشم جواب کن بدید

با سلام.
نیم عشر دولتی یعنی یک بیستم (5درصد) مبلغی که محکوم شده اید را بعنوان هزینه اجرا به دادگاه یا مرجع اجرا پرداخت نمائید.

طالبی شنبه 25 آذر 1396 ساعت 09:48

ممنون خیلی مفید بود

محمدرضا فقیهی دوشنبه 3 مهر 1396 ساعت 19:23

با سلام و عرض ادب ، طبق فرمایش شما نیم عشر متعلق به محکوم علیه هست ولی در سایت عدل یار (http://adelyar.ir/gid_85368/ingid_80161-utab ) نیم عشر را متعلق به محکوم له عنوان کرده و نوشته " نیم عشر دولتی عنوانی میباشد که دولت در ازای اجرای حکم از خواهان اجرا دریافت میکند.
نیم عشر دولتی یعنی یک بیستم کل مبلغ محکوم به." لطفا این مغایرت را توضیح دهید . سپاسگزارم فقیهی

با سلام
نیم عشر از محکوم علیه وصول میشود نه محکوم له.
توجه شما به مواد 160 و 161 از قانون اجرای احکام مدنی جلب می نمایم :
«ماده 160 - پرداخت حق اجراء پس از انقضای ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه بر عهده محکوم‌علیه است ولی در صورتی که طرفین سازش کنند یا بین‌خود ترتیبی برای اجرای حکم بدهند نصف حق اجراء دریافت خواهد شد. و در صورتی که محکوم‌به بیست هزار ریال یا کمتر باشد حق اجراء تعلق‌نخواهد گرفت.
‌ماده 161 - اگر محکوم به وجه نقد باشد حق اجراء هم ضمن آن وصول می‌گردد و هر گاه محکوم‌له بعد از شروع اقدامات اجرایی رأساً محکوم به را‌وصول نموده باشد و محکوم‌علیه حاضر به پرداخت حق اجراء نشود حق مزبور از اموال محکوم‌علیه طبق مقررات اجرای احکام وصول می‌گردد.
‌در این صورت هزینه‌هایی که برای توقیف و فروش اموال محکوم‌علیه لازم باشد از صندوق دادگستری پرداخت شده و پس از وصول آن به صندوق‌مسترد می‌گردد.»
موفق باشید

محمد امیرسلامی جمعه 17 شهریور 1396 ساعت 22:07

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد