وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

اصل بر اعسار زوج در پرداخت مهریه است

اعسار از عسرت و تنگدستی می آید و منظور از آن در حقوق عدم توانایی بدهکار از پرداخت بدهی یا عدم در دسترس بودن اموال وی جهت پرداخت دیون است. یکی از موارد شایعی که در محاکم خانواده مشاهده میشود دعوی مطالبه مهریه از سوی زوجه است و مهریه اغلب از نوع سکه بهار آزادی و میزان آن نیز بالاست. به عنوان مثال زوجه در هنگام عقد تعداد 500 سکه بهار آزادی را به نوان مهریه را بصورت عندالمطالبه مقرر میکند و زوج نیز با وجود اینکه توانایی پرداخت ندارد با آن موافقت می کند. حال سوالی که در این خصوص مطرح میشود اینکه آیا نوعاً - یعنی اغلب مردم- مردان در هنگام عقد دارای آن میزان مالی هسنتد که در صورت مطالبه مهریه توسط زنان اقدام به پرداخت آن نمایند؟ در پاسخ می توان گفت که قریب به اتفاق مردان در سن ازدواج توانایی پرداخت مهریه زنان را ندارند ـ حتی پس از آن را نیز ندارند ـ . پس با این اوصاف اگر زوجه اقدام به مطالبه مهریه خود کند و زوج نیز توانایی پرداخت نداشته باشد تکلیف چیست؟

شاید یک نظر این باشد که زوج در کمال صحت و سلامت عقلی و دماغی در هنگام جاری شدن خطبه عقد مهریه را پذیرفته و مکلف است که اقدام به پرداخت آن نماید و چنانچه توانایی پرداخت نداشت وی می بایست در هنگام عقد مراتب عدم توانایی حود را اعلام میکرد تا مورد بررسی و ارزیابی زوجه قرار می گرفت چه اینکه شاید با این اوصاف زوجه حاضر به ازدواج با زوج نمی شد پس همینکه زوجه مهریه را تعیین و زوج نیز آن را قبول کرده است الزاما باید آن را پرداخت کند در غیر اینصورت زوجه متضرر می شود و ضرر وارده عادلانه و منصفانه نخواهد بود. اما نظر دوم این می تواند باشد که اولا‍ً اگرچه زوج در هنگام عقد در کمال صحت و سلامت میزان مهریه را پذیرفته است ولی باید انصاف داد که ازدواج جنبه مالی ندارد و زوج در آن اوضاع و احوال بخاطر شرایط و جو مراسم یارای مخالفت ندارد چه اینکه اگر مخالفت کند متاسفانه محکوم به خساست و سونیت میشود ـ که توصیه ما به زوج در اینخصوص این است که وقعی به این برداشت اطرفیان ننهد ـ ثانیاً با توجه به اینکه اغلب مردان جوان در هنگام ازدواج توانایی پرداخت مهریه را ندارند از این رو زوجه نیز با علم به اینکه زوج توانایی پرداخت این میزان مهریه را ندارد حاضر به جاری شدن صیغه ازدواج می شود پس ادعای متضرر شدن زوجه مردود است.  بنابراین بنظر اینجانب نظر دوم با اوضاع و احوال جامعه و واقعیت منطبق  و در عین حال عادلانه است. البته به خانم ها نیز در هنگام ازدواج توصیه میشود که با بررسی شرایط و سلوک طرف مقابل در هنگام عقد شروط کاربردی مانند وکالت در طلاق، اجازه خروج از کشور و تحصیل و کار را بعنوان شرط ضمن عقد ازدواج بیاورند تا اساساً نیازی به استفاده ابزاری از مهریه برای راضی کردن زوج به طلاق توافقی نباشد. 

 

علاوه براین، از نظر حقوقی با تصویب قانون نحوه محکومیت های مالی 1394 در خصوص دعاوی مهریه موضوع به سود زوج منقلب شده است زیرا وفق ماده 7 چنانچه مدیون در عوض دین، مالی از طلبکار دریافت نکرده باشد این طلبکار است که دارا بودن محکوم علیه را باید اثبات کند و اگر نتواند اثبات کند بدهکارـ در اینجا زوج ـ معسر شناخته میشود.براین اساس با توجه به اینکه در عقد ازدواج زوج مالی از زوجه دریافت نمیکند این زوجه است که در دعاوی مهریه دارا بودن زوج را باید اثبات نماید. از آنچه گفته شد معلوم میشود که در در دعاوی مهریه اصل بر معسر بودن زوج است مگر اینکه عدم اعسار را زوجه اثبات نماید.

برای تماس با وکیل به صفحه نخست وبسایت مراجعه فرمایید.

نظرات 3 + ارسال نظر
پاترا پنج‌شنبه 7 مرداد 1395 ساعت 16:47

صذها فرشته بوسه بران دست می زنند
کز کار خلق یک گره بسته وا کند
جسارتا من دوباره مزاحم شدم . جلب برای مهریه درمورد کسی که هیچ مالی و حساب بانکی ندارد با بخشنامه بند ج ماده 18 و همچنین ماده 7 قانون محکومیت های مالی همخوانی ندارد . اینست که عده ای از مشاوران حقوقی به برادر من که محکوم مهریه است و تا ده روز دیگر حکم نهایی و اجرایی می آید گفته اند شما حتی اعسار هم نزن چون این زوجه است که باید اثبات کند شما مالی داری و اگر نتواند نمیتواند جلب بگیرد . و اگر اعسار بزند و اقیاطی شود و نتواند پرداخت کند انوقت زوجه می تواند جلب بگیرد . آیا این قضیه درست است ؟

با سلام
ابتدا باید دادخواست اعسار داده شود تا بحث توانایی پرداخت و اثبات یا عدم اثبات آن مطرح گردد. براین اساس، اگر دادخواست اعسار به نحو صحیح ارائه شود اثبات توانایی زوج برعهده زوجه است و اگر دادخواست ارائه نشود قطعا منجر به جلب خواهد شد.
موفق باشید

پاترا پنج‌شنبه 7 مرداد 1395 ساعت 00:30

با سلام
ایا این نظر مشاوران که میگویند اعسار ندهی زن هیچ کاری نمیتواند بکند و جلب هم نمیشوی درست است ؟

باسلام
خیر تا 110 سکه امکان جلب وجود دارد و باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ارائه دهید.

امیر جمعه 28 خرداد 1395 ساعت 20:33 http://dashtemoshavvash.blogsky.com

با سلام
تشکر از مطلب خوبتان
من یک سوال دارم:
اگر بنده توان پرداخت مهریه را نداشته باشم آیا باید به زندان بروم یا راه حلی وجود داره؟ممنون میشم پاسخ رو به صورت پیغام برای اینجانب ارسال بفرمایید.
سپاس

با سلام
اگر متن را مطالعه فرمایید عرض کرده ام که مرد اگر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد ادعای اعسار میکند(اعسار یعنی اینکه توانایی پرداخت را ندارد) و اگر زن نتواند دارا بودن مرد را اثبات کند اعسار مرد پذیرفته میشود. ازاین رو با پذیرش اعسار اساساً بحث بازداشت و جلب و زندان مطرح نمیشود واگر توانایی پرداخت بصورت اقساط توسط مرد باشد دادگاه حکم به تقسیط صادر می نماید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد