وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

شرایط ابطال علامت تجاری با نام مشابه

آیا علامت تجاری ثبت شده توسط اداره کل مالکیت معنوی (اداره ثبت علائم تجاری) قابل ابطال است؟شرایط ابطال علامت چیست؟ مرجع صالح برای ابطال آن کجاست؟  

 ‎‎‎ماده ۳۱  قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری مقرر می کند « حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.»

و ماده 32 همان قانون اشعار می دارد:  «علامت درموارد زیر قابل ثبت نیست‌: ‎‎‎...

هـ - عین یا به طرز گمراه کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای‌‌ همان کالا‌ها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
 ‎‎‎و - عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آنکه عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
 ‎‎‎ز - عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای‌‌ همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.»

بنابراین با توجه به مواد 31 و32 قانون ثبت اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی  و نیز ماده 41 که بیان می دارد:«- هر ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.»  علامتی قابل ابطال است که یا در طبقه یکسان به ثبت رسیده باشد یا اینکه عرفاً موبات فریب و گمراهی را فراهم نماید یا تاریخ علامت ثبت شده موخر بر علامت ثبت شده مقدم باشد یا علامتی باشد که در ایران آن برند معروف شده است که این معروف شدن عرفاً باعث فریب و گمراهی مصرف گننده گردد.

شایان ذکر است مرجع صالح برای ابطال سند ثبت علامت دادگاههای حقوقی بوده و حسب ماده 59 قانون فوق دعاوی مذکور در صلاحیت دادگاههای تهران می باشد.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد