وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

ارکان جرم کلاهبردری چیست؟

  1. هر جرمی علاوه بر عناصر سه گانه(مادی،روانی و قانونی)،دارای ارکان تشکیل دهنده خاص خود بوده و تا زمانیکه ارکان لازم وجود نداشته باشد جرمی به وقوع نمی پیوندد.ازاین رو، عنصر مادی بزه کلاهبرداری از سه رکن تشکیل شده که عبارت است از توسل به عملیات متقلبانه و صحنه سازی محیلانه (رکن اول) ،اغفال و فریب قربانی (رکن دوم) و بردن مال غیر (رکن سوم) که هر یک از آنها یا به طریق اولی هیچکدام از ارکان مذکور موجود نباشد جرم کلاهبرداری محقق نمی گردد.علاوه براین،عنصر روانی نیز که متشکل از سوء نیت عام(یعنی قصد ارتکاب عنصر مادی) و سوء نیت خاص (یعنی قصد حصول نتیجه که بردن مال غیر است) می باشد باید احراز گردد.  
       
  1. بنابراین،اگر فردی چکی صادر کند سپس آن چک برگشت بخورد صرف صدور چک بلامحل کلاهبرداری محسوب نمی شود زیرا صدور چک بلامحل خود جرمی مستقل است که با جمع سایر شرایط مشمول قانون صدور چک می باشد.مگر آنکه صادر کننده چک با انجام عملیات مزورانه خود را فرد معتبری جلوه دهد و یا چکی را که متعلق به فرد دیگری می باشد چک خود قلمداد کند و گیرنده چک به واسطه این تدابیر چک را قبول کند. علاوه براین،صرف اظهار برای کلاهبردار محسوب کردن این افراد کفایت نمی کند بلکه باید با اقداماتی باشد که عرفاً و عادتاً افراد در نتیجه این اقدامات فریب خورده و مغفول واقع می شوند.
  2. چنانچه الف به ب مراجعه کند و با ارائه مدراک و مستندات واهی خود را فردی معرفی کند که دارای نفوذ در سازمان یا ارگان خاصی می باشد و وعده انجام امور و مشکلات ب را دهد و بواسطه این اقدامات الف ،  ب اطمینان حاصل کند که وی دارای نفوذ و قدرت است و در نتیجه مالی به الف پرداخت کند و نیز الف پس از دریافت مال ب، کاری انجام ندهد یا متواری شود مورد از موارد کلاهبرداری خواهد بود. زیرا ارکان جرم کلاهبرداری در این فرض محرز است: رکن اول:توسل به عملیات متقلبانه (الف خود را بعنوان فردی ذی نفوذ معرفی میکند) رکن دوم:فریب و اغفال(ب در نتیجه اقدامات الف فریب می خورد) رکن سوم:بردن مال غیر(الف مال ب را به واسطه این اقدامات از چنگ وی بیرون می آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد