وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

ادعای جعل، انکار و تردید نسبت به سند

 معنای چند اصطلاح:

انکار سند: فرد در مقام دفاع در دادگاه انتساب سند (اعم از امضا یا متن ) را به خود منکر میشود.

 تردید: فرد در انتساب سند به فرد دیگر تشکیک و تردید میکند مثلا در انتساب سند به مورث خود اظهار تردید میکند.

ادعای جعل: فرد نسبت به امضا یا متن سند منسوب به خود یا دیگری ادعای جعل میکند یعنی مدعی میشود که که امضا یا بخشی از متن سند جعل شده است.

تفاوت های ادعای جعل با انکار و تردید

1- از لحاظ نوع سند: ادعای جعل می‌تواند نسبت به اسناد رسمی یا غیر رسمی به عمل آید اما انکار و تردید نسبت به اسناد رسمی و اسنادی که اعتبار رسمی دارند، مسموع نخواهد بود.

2- تکلیف اثباتی: اثبات انکار و تردید از سوی اظهارکننده لازم نیست و وی را با تکلیف مواجه نمی‌سازد اما جعل ادعا است و باید با دلیل اثبات شود.  

3- ارایه دلیل جعلیت و زمان آن: طبق ماده ۲۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جعلیت باید با ذکر دلیل و در زمان مقرر اقامه شود، اما در انکار و تردید به صرف اظهار، انکار یا تردید نسبت به سند کفایت می‌کند و ارایه‌دهنده باید اصالت آن را اثبات کند.

4- ابلاغ ادعای جعل و تکلیف تسلیم اصل سند در موعد قانونی: در صورت انکار و تردید، اصل سند باید در‌ همان جلسه به دادگاه ارایه شود و در غیر این صورت از اعداد دلایل خارج خواهد شد اما در ادعای جعل چنین نیست.

مطابق ماده ۲۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جعلیت و دلایل آن به دستور دادگاه باید به طرف مقابل ابلاغ شود که چنانچه به استفاده از سند باقی باشد، باید ظرف ۱۰ روز اصل سند موضوع ادعای جعل را به دادگاه تسلیم کند. چنانچه صاحب سند در موعد مقرر از تسلیم آن به دفتر دادگاه خودداری کند، سند از اعداد دلایل خارج خواهد شد.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد جمعه 10 شهریور 1396 ساعت 13:33

سلام
آیا این موارد که عرض میکنم به تفکیک سند حساب میشوند و قابل استناد هستند:
۱- فیلم گرفته شده با موبایل
۲-فیلم گرفته شده توسط دوربین مدار بسته
۳- صدای ضبط شده با موبایل یا وویس رکوردر
ممنون میشم پاسخم رو بدید.

با سلام
توجه کنید دو مفهوم وجود دارد یک :دلیل که ادعا و دعوی را اثبات میکند یعنی با ارائه دلیل موجب میشود که دعوی اثبات و به استناد آن قاضی رای صادر کند. در این مفهوم هیچ کدام از موارد سه گانه شما سند به مفهوم دلیل محسوب نمی گردد.
دو: قرائن و امارات که نشانه هایی هست بیانگر صحت ادعای مدعی است. ازاین رو، این موارد دلیل محسوب نمی شود تا دعوی را اثبات نماید ولی در کنار سایر قرائن و اوضاع احوال موجب علم قاضی می شود و وی می تواند به استناد رای صادر کند.
بنابراین موارد سه گانه شما دلیل محسوب نمی گردد ولی قرائنی هستند که قاضی می تواند به آنها استناد نماید. موفق باشید

مهدی جمعه 22 مرداد 1395 ساعت 09:24

در مورد مطالب گفته شده ، در مورد چک و گواهی امضاء و امضاء الکترونیکی ( نمیدونم اسمش رو درست گفتم یا نه ) لطفا بفرمائید ادعای جعل میتوان نمود و یا اظهار انکار و تردید ؟

با سلام
امضا اگر در ذیل سند رسمی باشد یا به گواهی سردفتر اسناد رسمی رسیده باشد نمی توان اظهار انکار و تردید کرد ولی در هرصورت می توان ادعای جعل نمود. اگر به امضا رسمی نباشد یا به گواهی نرسیده باشد می توان انکار یا تردید یا ادعای جعل نمود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد