وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

وکیل پایه یک دادگستری

سعید قاسمی ونجانی

اثر حکم ورشکستگی تاجر به ضامن

  

سوال

۱. در صورت ورشکستگی تاجر آیا ضامنین وام تاجر ورشکسته در بانک‌ها علیرغم ورشکستگی مدیون اصلی (گیرنده وام) مسئول پرداخت وام دریافتی تاجر ورشکسته در بانک‌ها می‌باشند یا خیر؟

۲. در صورت مسئول بودن ضامنین در پرداخت وام تاجر ورشکسته آیا از تاریخ صدور حکم ورشکستگی تاجر دیرکرد و خسارت تأخیر تادیه وام دریافتی تاجر بر عهده ضامنین هست و یا ضامنین فقط مسئول پرداخت اصل وام تاجر هستند نه سود و دیرکرد و دیگر خسارت‌ها.

۳. در صورتی که در قراردادهای بانک شرط شده باشد که در صورت ورشکستگی گیرنده وام ضامنین مسئول پرداخت اصل وام، دیرکرد و دیگر خسارت‌ها هستند وضعیت حقوقی این فرض چگونه است؟

رای وحدت رویه شماره 155 مورخ 1347/12/14 هیات عمومی دیوان عالی کشور

۱. با توجه به مقررات عام قانون مدنی و قانون تجارت، ضامن تاجر ورشکسته در هر حال مسؤل پرداخت اصل وام دریافتی وی می­ باشد.

۲. چون از مدیون اصلی (تاجر ورشکسته)  نمی‌توان مطالبه خسارت تاخیر و جریمه نمود، از ضامن هم نمی­ توان مطالبه خسارت کرد؛ زیرا وی چیزی را ضمانت کرده است که مدیون اصلی باید بپردازد؛ بنابراین وقتی که مدیون اصلی نباید خسارت تأخیر بپردازد، ضامن هم از آن معاف می‌باشد.

۳. چنانچه ضامن تسهیلات گیرنده تعهد نموده باشد که در هر حال ولو در صورت ورشکستگی مضمون­ عنه، مطالبات بانک طلبکار، اعم از اصل و فرع را بپردازد، با توجه به مدلول مواد ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی، ورشکستگی بدهکار اصلی مانع رجوع بانک طلبکار به ضامن و وثیقه‌گذار برای وصول اصل بدهی و متفرعات آن در حدود تعهد انجام یافته نمی باشد و این فرض، منصرف از ماده ۶۹۱ قانون مدنی است

نظرات 1 + ارسال نظر
احمدرضایوسفی دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 16:33

سلام، اخیرا درمحافل اداری شنیده میشود اداره تصفیه دست بانکها را برای وصول مطالبات خود از ضامنین و وثیقه گذاران باز میگذارد. یعنی قبل از تصدیق طلب. از انجاییکه بانکها در هر حال وجوهی را از مدیون اصلی دریافت داشته اند این بی توجهی به تصدیق طلب باعث میشود که بانک ها یقینا بیش از طلب خود که در هر حال در مورد ورشکسته به عنوان مدیون اصلی فراتر از اصل تسهیلات معوق نیست و شامل سود و جرایم نمیباشد، وصول نمایند و به واقع اصل و سود و جرایم را دریافت نمایند. اداره تصفیه میگوید بانک که نمیتواند سالها صبر کند تا تکلیف تصدیق طلب مدیون ورشکسته روشن شود. !! چه باید کرد ؟

باسلام
ورشکستگی تاجر موجب خروج ضامن از تعهدش نیست و طلبکار می تواند به ضامن یا وثیقه گذار مراجعه نماید ولیکن چنانچه جریمه و تاخیر از تاجر قابل مطالبه نباشد از ضامن وی نیز قابل مطالبه و وصول نخواهد بود. موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد